Ε65: Σε πλήρη κυκλοφορία 136 χλμ. αυτοκινητοδρόμου Λαμία-Καλαμπάκα
Μια ακόμα σημαντική μέρα η σημερινή για τις υποδομές στη χώρα μας, καθώς παραδόθηκαν δύο καίρια τμήματα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, Ε65. Μέχρι σήμερα λειτουργούσε το μεσαίο τμήμα, από Ξυνιάδα μέχρι Τρίκαλα, το «τυφλό» όπως λέγαμε, καθώς δεν είχε σύνδεση ούτε με νότιο (πρώτο) τμήμα, από τη Λαμία δηλαδή, ούτε με το βόρειο (τελευταίο), από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό.
Σήμερα, λοιπόν, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, του υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου και άλλων παραγόντων, εγκαινιάστηκε η λειτουργία συνολικά του νότιου τμήματος, μήκους 32 χλμ., που ξεκινάει από τον ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη) στον κόμβο Ανθήλης, λίγο πριν τη Λαμία, διασχίζει τον Νομό Φθιώτιδας και καταλήγει στην Ξυνιάδα.
Κι ενώ τα πρώτα 14 χλμ. (από τον κόσμο Ανθήλης μέχρι τον κόμβο Καρπενησίου) είχαν παραδοθεί σε χρήση το 2021, σήμερα παραδόθηκαν στην κυκλοφορία και τα υπόλοιπα 18 χλμ. Η χρηματοδότησή του έργου έγινε από το ΕΣΠΑ 2014 – 2020, με συνολικό τίμημα περίπου 305 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, παραδόθηκε σε κυκλοφορία και μέρος του βόρειου τμήματος, μήκους 25 χλμ., από τα Τρίκαλα έως την Καλαμπάκα. Απομένουν από 46 χλμ. μέχρι την Εγνατία Οδό που θα δοθούν σε χρήση το 2026 (αυτή τη στιγμή τα έργα είναι στο 48%). Το βόρειο τμήμα, συνολικού μήκους 71 χλμ., συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό, διασχίζοντας τους Νομούς Τρικάλων και Γρεβενών και η χρηματοδότησή του γίνεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με συνολική δαπάνη περίπου 452 εκατ. ευρώ.
Ο Ε65, όταν ολοκληρωθεί, θα αποτελέσει τον τρίτο κάθετο εθνικό άξονα της ηπειρωτικής χώρας. Τούτων δοθέντων έχουμε 136 χλμ. συνεχούς κυκλοφορίας στον Αυτοκινητόδρομο Ε65.
Ο Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε ότι: «Επιτυγχάνονται ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις. Η διαδρομή Αθήνα – Τρίκαλα μειώνεται στις 3 ώρες και η διαδρομή Αθήνα – Καρδίτσα στις 2 ώρες και 35 λεπτά. Με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα θα επιταχυνθεί η πρόσβαση στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Ανατολικής Ηπείρου. Παράλληλα, ενισχύεται η ασφάλεια των οδικών μετακινήσεων και μεταφορών, προωθείται η περιφερειακή ανάπτυξη, ο τουρισμός και η εμπορευματική διακίνηση, συμβάλλοντας στην περαιτέρω μείωση του ποσοστού ανεργίας και στην αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος, ενώ διευκολύνεται η πρόσβαση στο εξωτερικό, καθώς ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος συνδέεται, μέσω της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων αυτής, με το εξωτερικό».
Ο υπουργός επισήμανε επίσης ότι: «Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας ήταν ένας από 5 αυτοκινητοδρόμους που δημοπρατήθηκαν με Σύμβαση Παραχώρησης το 2007, από την κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή, το μεσαίο τμήμα του έργου παραδόθηκε το 2017, από την κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, το σημαντικό τμήμα του νοτίου τμήματος παραδόθηκε το 2021, από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και το σημαντικότερο τμήμα του έργου παραδίδεται σήμερα, το 2024, και πάλι από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη».
Καταλήγοντας, ο Χρήστος Σταϊκούρας επισήμανε ότι: «Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας δεν θα ήταν πραγματικότητα, αν δεν ήμασταν μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Χωρίς τα ευρωπαϊκά κονδύλια, χωρίς τους πόρους του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το έργο δεν θα γινόταν».